Søren Martinsens (f. 1966, uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1995 og fra Goldsmith's College i 1994) værker kredser om tematisk om identitetsdannelser - og sammenbrud hos såvel individ som nation. I hans genfortolkning af det klassiske landskabsmaleri udfordrer han kontinuerligt den utopiske forestilling om det lykkelige liv på landet i panoramiske, poetiske og psykedeliske skildringer, der snarere peger på en menneskelig tilstand end på en naturalistisk tilgang. Martinsens maleriske praksis tager udgangspunkt i undersøgelser af det det menneskeskabte landskab, der filtreres gennem fotografiske registreringer og personlige tilknytninger og genfortolkes som flimrende og dobbelttydige sindbilleder. De mennesketomme landskabers surreelle og drømmende scenarier blev i udstillingen Country Song, vist i X-rummet på Statens Museum for Kunst i 2008, sammenstillet med et råt og håndholdt videoværk, der cirklede depressivt og selvbiografisk om kunstnerens liv på landet. Den (national-)romatiske konstruktion af både landskab og kunstnerskab konfronteret med den konkrete, nutidige virkelighed er ligeledes baggrunden for Martinsens nyere værker, der transformerer fotografier fra Google Earth og dermed nytænker landskabsmaleriets funktion og naturens status i en digital tidsalder.
Kilde: Louise Steiwer